Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Mads Holdgaard / Privat

22-årige Lukas Aaskov fra Faaborg satte først i august vind i sejlene til en længe planlagt jordomsejling. Sammen med sin kammerat, Mathias Vestergaard, har han investeret tid og hårdt arbejde i planlægningen af rejsen, der forventes at vare 3-4 år. Nu er båden klar, udstyret pakket, og de er stævnet ud for at udforske verden og skabe minder for livet. Deres drøm er at sejle over havene og besøge fjerne destinationer, mens de oplever alt.

- Annonce -
Faaborg Bilpleje - Læs mere her

MØDET MED EN LIGESINDET
Lukas Aaskov har sejlet siden 16 års-alderen og har haft sin båd liggende i Faaborg havn de seneste år, hvor venner og familie har nydt godt af hans interesse for det våde element. Båden er gradvist blevet udskiftet med en større, og da han i 2022 havde booket sig ind på et sejlerfællesskab som gast på et togt over Stillehavet, mødte han Mathias, der ligeledes er 22 år, og her spirede en fælles drøm frem.

– Vi havde mange fælles interesser, inklusive sejlads, og vi fandt hurtigt ud af, at vi begge havde de samme drømme og den samme længsel, og vi dannede hurtigt et stærkt bånd og et tæt venskab. Mathias havde været på skoleskibet Danmark og fået erfaring, og nu har jeg været med det samme skoleskib for at få erfaring og dannelse inden vores egen tur, siger Lukas Aaskov.

For de to venner har arbejdet målrettet på en vild plan. De vil nemlig sejle jorden rundt. Jordomsejlingen skal foregå i et roligt tempo, og de forventer, at turen tager tre-fire år. Med sig har de begge disciplin fra den ‘kæft, trit og retning’, de har lært på skoleskibet, hvor det sejlmæssige er i absolut højsæde, men også en god ballast af menneskelig dannelse fra samme skib, og hvor de begge har taget flere sikkerhedskurser.

– Sejlads tiltaler mig meget. Det er friheden, der tiltrækker. Dét at rejse til søs og med de oplevelser, det giver, tiltaler mig rigtigt meget. Jeg har også tidligere sejlet i mere eksotiske himmelstrøg som Panama, Fransk Polynesien og Caribien, hvor både kulturen og naturen er meget anderledes, siger Lukas Aaskov.

Mathias, der kommer fra Nykøbing Mors, havde som barn set programmet ‘Kurs mod fjerne kyster’ og gennem lang tid plaget sine forældre om en rigtig båd.

– Jeg havde en jolle med påhængsmotor, men det var ikke nok for mig. Jeg drømte om at sejle jorden rundt, men når man kommer fra en familie, der ikke sejler, så er der lang vej. Derfor var det godt at komme med skoleskibet, hvor jeg har forsøgt at dygtiggøre mig. Bl.a. har jeg taget sikkerhedskurser og yatchskippercertifikat 3, der er den højeste indenfor lystfiskeri, siger Mathias Vestergaard.

JORDEN RUNDT I ØNSKE-BÅDEN
Efter sit ophold på skoleskibet købte Mathias en lille sejlbåd og sejlede rundt i Danmark et års tid, inden han blev skipper på en anden båd, der sejlede langturssejlads i Polynesien. Han er dette forår lige vendt hjem og føler sig nu klar til den helt store tur over samtlige verdenshave sammen med Lukas.

Deres tur starter i Kroatien, hvor båden befandt sig op til afgang, og hvor Mathias har brugt en del tid på at gøre den helt klar til den lange sejlads.

– Båden var faktisk gjort klar til jordomsejling, men ejeren måtte springe fra. Så det er bare lige de sidste småting, vi skal have gjort, siger Mathias Vestergaard.

Båden er en Bavaria 45 fra 2010, som måler 45 fod (14,5 meter), og den har plads til seks gaster foruden skipperne Lukas og Mathias. De har valgt båden ud fra, at der skulle være plads til alle de venner og familiemedlemmer, der har udtrykt ønske om at sejle med i en periode. Der er bl.a. tre toiletter, tre bade, fire to-mandskabshytter og et stort køkken.

De har selv finansieret båden, og opskriften er med ungdommens optimisme ganske enkel:

– Man sparer op! Rigtigt godt op. Og det har vi været gode til. Vi har begge arbejdet hårdt gennem vores sabbatår, og så har Mathias haft et mobildiskotek. Der er blevet sparet og lagt til side hver måned, siger Lukas Aaskov.

Foruden båden har de også investeret i en del sikkerhedsudstyr, da de begge vægter sikkerheden højt og ikke ønsker at spare på noget, bl.a. har de købt sikkerhed-redningsflåde, nødraketter og medicin til turen.

Sejlverden er dog uforudsigelig, så de ved, at der let kan komme flere udgifter. Derfor har de også plads til gaster, som er betalende gæster på båden.

– Gaster betaler for at komme med ud og sejle. De springer på, når vi tilbyder pladser, og sejler med fx en måned. Det er med til at financiere turen for os, samtidigt med at det giver dem en god oplevelse, siger Lukas Aaskov.

Både venner og familie har været opbakkende hele vejen rundt, og mange af de gaster, der allerede er booket til turen er netop venner og familie, og de to venner sætter stor pris på opbakningen fra hjemmefronten.

Båden har fået navnet ‘Ønske’, og her var det også hjemmefronten, der hjalp til

– Min lillesøster fandt på det. Vi ville gerne have, at det skulle være unikt og eventyrsagtigt. Der skulle være noget i navnet. Da min lillesøster kom med buddet ‘Ønske’, tyggede jeg lidt på det og vendte det med Matias. Konklusion lød: Det var det! siger Lukas Aaskov.

HELT NED I GEAR
Ruten kan lyder strabadserende. Den 1. august sejlede de ud fra Kroatien, og her påmønstrede de første gaster. Så sætter de kursen mod Syditalien og Sicilien, herfra videre over til Gibaltar, hvor de regner med at ankomme omkring oktober/november. Omkring december krydser de Atlanterhavet, som bliver deres største udfordring, over til Caribien, hvor de skal ligge et halvt års tid. Senere går turen videre til Panamakanalen og videre til Fransk Polynesien.

Undervejs håber de på at trække tempoet ud af hverdagen og bare være til stede i nuet.

– Drømmen er at komme derud, hvor livet er simpelt. Hvor hverdagen går op i, hvilken fisk man skal skyde, eller hvilket dykkerspot man skal sejle ud til. På en båd skal man ned på 20 procent og ned og leve livet langsomt, det er der noget fint ved. Her er der ikke altid internet, og vi bliver nødt til at snakke sammen og have helt andre slags samtaler, siger Mathias Vestergaard.

De skal naturligvis også opleve naturen undervejs og en masse andre kulturer, og så ser de begge frem til at få dykket en masse, da de begge går meget op i dykning.

– Jeg håber, at vi kommer hjem rig på oplevelser. At vi kan sige, at vi har sejlet verden rundt og lært en masse. Nogle uddanner sig på universiteter, men vi har det fint med at gå en anden retning og tage en livsdannelse, siger Lukas Aaskov.

For at finde roen og tiden til at dykke kommer de til at ligge meget for anker. Ikke dér, hvor der er turister, men på øde øer eller i små, lokale samfund.

SKIK FØLGE
Makkerparret har allerede erfaringer fra sejlads i store dele af verden, og de følger gerne trop, når de kommer til de mange traditioner, der er forbundet med livet på havet.

– Vi har begge fransk-polynesiske tatoveringer og en skildpadde for at have krydset ækvator. Det er en ægte sømandstatovering, og der kommer helt sikkert flere til. Når man her sejlet 5.000 sømil, må man få tatoveret en svale, og vi planlægger næsten 10.000 sømil, så vi må få to, siger Lukas Aaskov.

Når turens farligste punkt er overstået, så venter endnu en tradition, som makkerparret glæder sig til.

– Det er efter altalterhavskrydset. Når man første gang krydser og kommer på den anden side af Atlanterhavet, skal man ankomme i røde bukser. De røde bukser er allerede pakket, og det glæder vi os til, siger Lukas Aaskov.

Knap så frydefuld bliver det, når de krydser ækvator. For her bliver man døbt med mad, der er blandet sammen.

– Man skal døbes på ny, og vi bruger en ulækker dåseblanding – og det kommer gasterne til at opleve, når vi krydser Stillehavet, smiler Lukas Aaskov

Det fryder dem begge, at familie og venner viser interesser at deltage på dele af turen, når de stiger om bord som gaster.

– Det er også lidt af drivkraften, at vi får mulighed for at give dét, som vi har oplevet, videre til venner og familien, hvis de ikke selv har modet på at kaste sig ud i det, siger Mathias Vestergaard.

Du kan følge med i rejsen på Instagram under navnet onske. sailing eller på Facebook under navnet Ønske på jordomsejling, hvor de løbende vil dokumentere rejsen.