17-årige Alexander Holmfjeld fra Faaborg har ligesom mere end 160 millioner andre Snapchat på sin telefon.
En app der blandt andet giver brugeren mulighed for at sende et billede eller en lille film til sine venner, og på den måde vise hvor man er, og hvad man foretager sig netop nu. Vil man vise hvor i verden man opholder sig, kan man lægge et lille stykke grafik over sit billede med et byvåben eller lignende.
Da Alexander så den grafik som Snapchat gav sine brugere mulighed for at bruge i Faaborg-området, så tænkte han straks – det kan jeg gøre bedre.
– De her geofiltre er meget populære, og det som Snapchat havde lagt op var bare to mørkeblå bjælker, hvor der stod “Faaborg” i mellem, det var kedeligt, og jeg synes ikke det sagde noget om byen, fortæller Alexander.
Derfor gik han i gang på sin computer og efter en weekends arbejde, så var han nået frem til et udtryk, han var tilfreds med.
– Jeg sendte min grafik til Snapchat, fik filteret godkendt, og nu kan alle med Snapchat se mit geofilter, hvis de kommer til Faaborg.
Der er dog ingen penge i det grafiske bidrag til it-giganten, der har en anslået værdi på 60-70 milloner dollars.
– Nej, det er kun for sjov, at jeg har lavet det, lyder det fra den unge faaborgenser.
I øjeblikket går Alexander Holmfjeld på STX på Faaborg Gymnasium og vil gerne arbejde med grafisk- eller fotografisk arbejde efter uddannelsen. Han er allerede så småt startet i sin virksomhed Baydesign.