Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen
Finn Jespergaard har elsket lastbiler siden dengang i firserne, hvor ethvert drengeværelse var tapetseret med plakater af farvestrålende lastbiler. I dag lever Finn af sin hobby, hvor han hver dag opkøbe og videresælger lastbiler. Og så har han fået fingrene i en helt særligt lastbil.
– Jeg lever af min hobby, og jeg glæder mig hver dag, når jeg står op. Det er en befrielse at lave noget, der er spændende.
Finns lastbil-park
Pladsen på Smedemestervej er fyldt op med store, farvestrålende lastbiler. Til højre holder fire ens, grønne Scania R450’ere parkeret, og til venstre skinner en Scania T480 med aftegninger af sølvflammer, og med to karakteristiske, hvide michelin-mænd, der flankerer de store forlygter på taget.
Længere oppe bagved holder to blå lastbiler, hvor sidedørerne er prydet med billeder af hhv. Skipper Skræk og Tom & Jerry. Her er biler for enhver smag, både de helt almindelige og de helt særlige, custom-lastbilerne.
En anden af disse særlige custom-lastbiler er parkeret på vejen, klar til afrejse. Siderne af lastbilens førerhus flæses af hvide lyn, mens en hjelmklædt viking med fuldskæg holder blikket fast i kørselsretningen. På græsset ved siden af biler løber to små drenge med blikkene vendt opad mod den stærke viking, mens deres mor har hevet mobilen frem fra lommen for at forevige den imponerende lastbil.
Når der er aktivitet på cirkuspladsen, oplever Finn ofte, at folk kigger nysgerrigt ind på pladsen Smedemestervej. Især små drenge er ved at vride hovederne af led, når de går forbi de mange farvestrålende lastbiler. Nu er det på tide, at Faaborg får at vide, hvad det egentlig er for noget med alle de lastbiler, mener Finn, der er daglig leder af Vabis-Parts ApS.
Det er en hollandsk planteavler har købt lastbilen med vikingemotiv til sin samling af Scania-biler, og Finn bruger gerne en eftermiddag og en nat på at levere den personligt til adressen i Holland, for på den måde kan han vise, at han står inde for kvaliteten, og så kan han udvide sit netværk yderligere.
For netop et solidt netværk er en af grundstenene i Finns succes i virksomheden Vabis-Parts ApS.
Erfaring på godt og ondt
Finn har aldrig trivedes godt på et almindeligt værksted, hvor opgaverne hurtigt kan blive ensformige, og hvor der ikke er plads til at tænke nye tanker. For der kommer mange tanker, hele tiden, og Finn nyder at prøve nogle af de nye idéer af i virkeligheden.
Tidligere udførte han mange af sine idéer meget impulsivt, og det var ikke altid, det var muligt at bevare et overblik. Faktisk gik det også helt galt, da Finn var selvstændig vognmand.
– Jeg gik konkurs med mit vognmandsfirma. Jeg blev presset økonomisk, da jeg ikke havde overblikket og roen. Det har sat sig dybt i mig at være bagud økonomisk, siger Finn Jespergaard.
Som voksen har Finn fået en ADHD-diagnose, og han har nu lært sig at tøjle impulserne og danne sig et overblik.
– En tidligere diagnose kunne nok have reddet mig fra en masse bøvl, men nu bruger jeg det som et værktøj i stedet for. Jeg har 1.000 tanker hele tiden, og det er pisse-irriterende, men nu ser jeg det mere som et puslespil, der skal gå op, forklarer Finn Jespergaard.
Der er også kommet styr på økonomien, og hver eneste dag er Finn inde og tjekke tallene, og hver eneste måned afsluttes, så der ikke ligger ubetalte regninger. På den måde kan Finn bevare roen og sove godt om natten.
– Jeg kalder det ‘slug frøen’. Jeg udsætter ikke ting, jeg starter dagen med den allerværste opgave – så er det gjort! Det er en erfaring i min rygsæk nu, men den har ikke været gratis – jeg har brændt nallerne, siger Finn Jespergaard.
De mange idéer får lov at leve, men de får ikke lov at være impulsive – de skal lige passere gennem flere reflektions-niveauer.
– Hvis jeg får en idé og tænker: det her kunne være sjovt! Så får det lige lov at komme igennem et tanke-loop: er det her nu virkelig en god idé? Og bevares, det er da heller ikke alle biler, jeg tjener penge på, griner Finn Jespergaard.
Foruden at have et solidt netværk i lastbil-kredse, så ser Finn det som sin største styrke, at han nu har helt styr på økonomien, og faktisk går det rigtigt godt med at sælge lastbiler, fortæller han, mens han peger på computerskærmen, hvor regnskabet er opstillet.
– Jeg har knækket koden til regnskabet, og jeg har et overblik, der giver mig sindsro. Sidste år omsatte vi for et tocifret millionbeløb, og nu i år har vi omsat for omtrent det halve allerede, siger Finn Jespergaard.
En drengedrøm
Da Finn voksede op tilbage i firserne, vendte han gerne hovedet, hvis der trillede en flot lastbil forbi. For i firserne florerede en sand trucker-bølge – inspireret af den amerikanske kult-film ‘The convoy’.
– Da jeg var lille, var det sejt at være trucker. Min nabo kørte lastbil, og han var det sejeste menneske, jeg kendte. Jeg synes også, en lastbil er en fantastisk måde at se verden på, siger Finn Jespergaard.
På væggen i drengeværelset hang en plakat af en helt særlig truck, nemlig den legendariske pink Mr. Brandit/Jolly Jumper. Lastbilen var en af de flotteste og mest populære til danske lastbiltræf i firserne. Faktisk er netop denne lastbil også kendt som ‘Danmarks mest fotograferede lastbil i 80’erne’, og ejeren, Finn Jensen, var fra Brande og gik under navnet Mr. Brandit.
I en årrække var lastbilen som sunket i jorden, men med nostalgipedalen jokket helt i bund lykkedes det Finn at opspore legenden og tilmed købe den af den svenske ejer.
Den efterhånden ret medtagne Jolly Jumper blev fragtet på blokvogn fra Sverige til Faaborg under stor bevågenhed fra lastbilens mange fans fra firserne, og i Faaborg tog både Jolly Jumpers første ejer, Finn Jensen/Mr. Brandit, og den nuværende ejer, Finn Jespergaard, imod.
– Mange kender jo bilen, og der er kun tre tilbage fra dengang i firserne. Den skal gerne komme til at stå pæn igen, men det må ikke være en plage for mig – det skal helst gøre mig glad, siger Finn Jespergaard.
Arbejdet med salg af lastbiler og trailere gør også Finn glad, for nu lever han af sin hobby, og det har han har ingen planer om at ændre på.
EN ÆRLIG SÆLGER
Finn Jespergaard er god til at netværke og til at sikre kunderne en ordentlig handel. Disse evne er med til at give ham succes som lastbil-handler, og selv i udlandet, hvor han netop har leveret en custom-lastbil til en hollandsk plante-avler, er han kendt som en god samarbejdspartner.
“Det var en rigtig givende tur til Holland! Ham, jeg havde solgt bilen til, vidste åbentbart mere om mig og firmaet, end jeg regnede med. Jeg fik en masse ros, og jeg er åbentbart godt kendt i Holland for at levere gode biler og en ærlig service. Det luner. Vi fik fyldt bagagerummet op med gaver fra kunden, alt fra en hollandsk kage, som åbentbart er en kendt specialitet på den egn, modellastbiler af deres egne lastbiler, huer, kasketter og kalender med nøgne damer, hvilket jeg troede, var en 80’er ting.”