Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen / Thomas Agatz
Når han holder ferie fra sit job som salgschef, pakker han gerne kuffert og kamera og rejser ud i verden, hvor han forener sine passioner. Ved en strand på Ibiza med en belgisk model, der er fløjet ind til formålet, og med det helt rette lys, skaber han udtryksfulde, spontane og sexede billeder. Mød fotografen og illusionisten Thomas Agatz.
Don’t believe what you see! Der er for det meste tale om helt almindelige piger, som kommer til at fremstå supersexet, forklarer Thomas Agatz, der af samme årsag kalder sig både fotograf og illusionist.
Fotografen
Hvert år har Thomas Agatz i omegnen af 50-60 rejsedage, og destinationen er som oftest et varmt sted med et godt lys, og så skal der helst være nogle smukke kvinder.
– Jeg gør det, fordi jeg elsker det. Jeg kan ikke lade være. Fotografering giver smagen af en anden verden, og jeg elsker at rejse og møde nye mennesker. Så ringer klokken på alle hylder.
Det kræver både en stor erfaring og en høj grad af professionalisme at opnå den tillid, der skal være mellem modellen og fotografen for at skabe de intime billeder. Thomas Agatz har begge dele. Han begyndte med at tage billeder for cirka 12 år siden, og i dag er han et kendt navn i modelkredse og blandt de medier, der typisk køber hans billeder.
– Jeg er god til hurtigt at opbygge tillid til modellen. Måske henter jeg modellen i lufthavnen om eftermiddagen, og så spiser vi sammen om aftenen for at komme i øjenhøjde og skabe en connection. Det giver dem også en tryghed, at jeg er kendt i modelkredse for ordentlighed, for det bliver nødt til at være 200% professionelt.
Modellerne er typisk mellem 27-32 år, og Thomas Agatz går målrettet efter kvinder, der udviser netop det selvværd, der i sig selv gør dem attraktive og skaber den rette stemning i billedet.
– Det er vigtigt for mig med selvværd, for en kvinde med et stort selvværd er utrolig sexet og attraktiv. Faktisk har jeg ikke meget held med at arbejde med de piger, som normalt får mændende til at vende sig om efter dem.
Når arbejdsdagen begynder for Thomas Agatz og dagens model, kører de sammen ud i landskabet på udkig efter den rette lokation og det helt rette lys. Og nogle gange skal det gå stærkt, hvis stemningen skal indfanges og foreviges.
– Så kan jeg nogle gange godt blive lidt pushy og fortælle hende, at det ikke er lige nu, hun skal fikse det hår. Når det rette lys er der, så er det NU, og det giver også billedet en ægthedsfølelse.
Illusionisten
I create illusions and these girls are my partners in crime. Respect the models! Sådan lyder beskrivelsen på Thomas Agatz’ profil på Instagram.
For selvom magasinerne oftest efterspørger et troværdigt og naturligt look, er det ikke ensbetydende med, at det, man ser, er ægte, forklarer Thomas Agatz.
– Der er utroligt meget efterredigering på billederne. Vi har i dag teknologien til at gøre det, så det ville næsten være underligt ikke at gøre det. Men det er vigtigt at fortælle, at det er en illusion.
Det er ikke selve modellen, der ændres meget på i efterredigeringen, selvom en delle godt kan fjernes i Photoshop. Til gengæld arbejder Thomas Agatz meget med lyset og effekterne i billeder.
– Når jeg redigerer, så er det med magasinerne i tankerne. Hvad ville se fedt ud på en side eller et opslag. Og så skal lysindfaldet være helt rigtigt.
Det er ikke pengene, der driver værket. For ville Thomas Agatz tjene styrtende på sine billeder, kunne han slå sig ned på mere vulgære billeder eller decideret porno, som der er et stort marked for. Men lige der går grænsen. Der, hvor det sexede bliver vulgært.
I stedet et det resultatet, der bærer lønnen i sig, for Thomas Agatz nyder at se sine billeder få liv i de magasiner, han typisk sælger dem til, som fx Penthouse eller Euroman.
De bonerte danskere
Danmark var det første land i verden til at frigive pornoen, men alligevel er det ikke i Danmark, at Thomas Agatz finder modeller og afsætter sine billeder.
– Magasiner med afklædte kvinder kan ikke køre rundt i Danmark, og hvis en dansk kvinde stiller sig afklædt op på billeder, så møder hun mange fordomme, så jeg arbejder aldrig med modeller fra Danmark. Men længere sydpå har man et helt andet syn på den type billeder, jeg tager.
Thomas Agatz bekymrer sig ikke meget om fordommene, men alligevel taler han sjældent om sin passionsfyldte hobby.
– Jeg er egentlig ligeglad, hvad andre synes, bare jeg ved, at jeg ikke har trådt nogen over træerne, og at jeg har opført mig ordentlig. Jeg vælger at sætte mig ud over det socialt acceptable, og jeg følger min egen næsetips fornemmelse af, hvad der er et godt billede.
Thomas Agatz har valgt, at fotograferingen ikke skal være hans levevej, og derfor kan han vælge kun at lave de billeder, han selv ønsker at lave, og det lader til, at hans næses fornemmelse må være særdeles god, for på Instagram har Thomas Agatz mere end 180.000 følgere.
– Det er egentlig lidt ulækkert på Instagram, hvor antallet af følgere er lig med magt. For mig er det budskabet, der er det vigtige. Et billede, der viser en god kontakt og har en stærk følelse.
Når det danske vejr tillader det, tager Thomas Agatz også billeder lokalt i det sydfynske, hvor bl.a. Svanninge Bakker og de gamle træskibe har fungeret som lokation, hvilket har afstedkommet flere blikke fra forbipasserende.