Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen / Privat

VW-mekaniker fra Vester Aaby, Niels Erik Thing, reparerer og servicerer campere, når de vender hjem fra eventyr. Med en skare af faste, oplevelseshungrende kunder, kan mekanikeren på nært hold følge med i bilernes færden og oplevelser fra de mange ture ud i verden. Var det ikke for den selvstændige forretning og kunder, der tripper for at deres vogne atter er rullende, så var Niels Erik Thing nok selv draget ud i den store verden igen.

Paradeopstillingen med de mange VW-campere er ikke let at overse, hvis turen går gennem Vester Aaby. Inde bag camperne ligger niche-værkstedet Sydfyns Autocamper, hvor indehaveren, Niels Erik Thing, har specialiseret sig i at reparere og servicere både T3’ere og T4’ere.

- Annonce -

– Jeg har altid arbejdet med gamle biler. Min første bil var et gammelt folkevognsrugbrød, og jeg har nok altid været fascineret af den model. Jeg har selv brugt den som friluftskøretøj med en flok spejdere om bord eller som familiens feriebil i ind- og udland.

For tiden er Niels Erik Thing en travl mand. Coronasituationen har nemlig betydet, at mange danskere har valgt at tage på ferie i deres VW-camper.

Fra den store verden og hjem igen
Men hverdagen uden corona er heller ikke stillestående for VW-mekanikeren og resten af værkstedet. De har en stor skare af faste kunder, og trods det, at Niels Erik Thing ikke spenderer en eneste krone på markedsføring, strømmer T3/T4-entusiaster til fra hele landet – det er rygtedes blandt camperfolket, at der findes en niche-viden på Sydfyn.

– Jeg tror, halvdelen af mine kunder er ‘uden-øs-kunder’, og mange af dem rejser udenlands med bilerne. T3’eren og T4’eren er begge biler, der appellerer til at rejse med. Det giver en frihed at køre på rejse, og så det er en rummelig bil med en god højde i. Man kan også færdes udenfor alfarvej, også er det bare skægt at køre 4-hjulstrækker.

Én af de biler, der jævnligt returnerer til værkstedet i Vester Aaby er Emil Sanderhoffs VW T4. Her får Niels Erik Thing beretninger fra krokodillejagter, leopard-ekspeditioner eller måske fra en slangesafari i Sydafrika. Andre biler følger han gennem flere ejere, da de nye ejere som regel holder fast i ham som mekaniker.

Den fælles interesse i både eventyr og den 4-hjulstrukne camper bringer Niels Erik Thing tættere på sine kunder, og hvert år sender mange af dem billeder af deres T3’ere eller T4’ere ude fra verden. Niels Erik Thing sætter billederne ind som en ramme om den kalender, han hvert år trykker og sender ud til sine kunder.
Det hænder også, at han modtager en invitation til fælles ekspeditioner, men de mange forventningsfulde kunder betyder, at han ikke har tid til at holde fri fra værkstedet. Desværre, for Niels Erik Thing, der tidligere har rejst i sin T3’er til både Island og Rusland, drømmer ofte om at komme afsted igen.

– Flere af mine kunder skal på lange rejser, så langt væk som Sydamerika, Australien og Sydafrika. Det er ikke det samme som at rejse selv, men det er rart at høre om de ture, bilerne har været på.

Udover Island og det gamle Sovjet har Niels Erik og hans familie rejst med VW i det meste af Europa.

Den ulogiske vej
Selvom Niels Erik Thing altid har vidst, at han gerne ville arbejde med biler, så var vejen dertil hverken snorlige eller målrettet.

– Jeg har altid været engageret i spejderlivet, og en dag, faktisk da jeg sad med en spejderkammerat ude midt i Sahara, fortalte han om uddannelsen på Den Frie Lærerskole i Ollerup. Jeg syntes, det lød spændende og søgte ind, men jeg vidste godt, at jeg ikke ville være underviser.

Niels Erik Thing gennemførte uddannelsen til lærer, men inddrog samtidigt sine interesser for rejser og køretøjer på studiet.

– Min afsluttende halvårsopgave fra lærerskolen bestod af at “drive skole” på en gammel firehjulstrukket Bedford lastbil, som vi skulle krydse Sahara med for at besøge en skole i Ghana.

Efter endt uddannelse startede den nyuddannede skolelærer op som selvstændig mekaniker. Værkstedet var placeret i Vester Skerninge, men fem år senere spottede Niels Erik Thing muligheder på det gamle mejeri i Vester Aaby, hvor værkstedet har ligget lige siden.

Dette forår kunne Sydfyns Autocamper markere deres 25års jubilæum, men fejringen må udskydes på grund af corona.

At holde liv i gamle lig
Klima og bæredygtighed præger dagsordenen kloden over, og umiddelbart er gamle dieselbiler ikke på positiv-listen. Alligevel mener Niels Erik Thing, at det giver god mening at reparere de gamle biler, som han også lejer ud.

– Det er muligt at eftermontere filtre på både T3’eren og T4’eren, og så er modellerne også så rummelige, at det vil være muligt at konvertere dem til el-biler på sigt. Det giver bedre mening end at producere nye biler, synes jeg.

Når camperne er i felten, er de stort set selvforsynende. De kan få monteret ekstra tanke til brændstof og vand, og med solceller på taget, så der er strøm til køleskabet og varmt vand til at vaske eventyrerne fri for støv. Ønsker man ikke at eje sin egen rullende ferievogn, så kan man leje en. De mere kuriøse lejere, der kigger forbi værkstedet, kan være filmhold, der mangler gamle biler til deres optagelser.

– Mine campere bliver også brugt som statister i film eller dokumentarer. Senest lavede TV2 deadline en koldkrigsdokumentar, hvor de kørte rundt i en af mine kunders biler. Det er altid sjovt at se en film, hvor de her gamle biler optræder.

Selv kører Niels Erik Thing en T3’er, men måske skal den opgraderes – han ser i hvert fald en del fordele ved den nyere model og lader sig både inspirere og imponere af kundernes påhit.

– T4’eren er mere moderne, den har en større motor og er mere driftssikker. Der er plads til både køkken og sovepladser, og så har jeg endda været ude for at skulle montere en bruseplads, der kunne hægtes på bagsmækken.

Niels Erik Thing køber brugte VW-campere hos fx Forsvaret, sætter dem i stand og senere til salg. Mangler man gode råd om sin VW-camper, så er man altid velkommen til at kontakte den sydfynske niche-nørd.