Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Mads Holdgaard / Privat
Ofte er det en kunst i sig selv at være kreativ, men for Fie Grønning er kunsten at være kreativ på kommando. Hun lever af sine gode idéer, når hun som tekstforfatter og ‘head of creative’ skal levere et bestemt budskab til en bestemt målgruppe. Og der er altid en deadline.
Nærmest ved et tilfælde landede Fie Grønning i reklamebranchen, og hende åbenlyse evner som tekstforfatter skabte hende hurtigt en karriere. Hendes allerførste reklametekster skabte én af filmene i Kohbergs reklameserie med Mester og Anton, som de fleste af os nok har set på TV.
Den uforudsigelige vej
Den 28-årige faaborgenser Fie Grønning har altid vidst, hvad hun gerne ville beskæftige sig med i sit arbejdsliv. Planen var at blive selvstændig kosmetiker og skabe sit eget skønhedsimperium.
Inden hun startede op på kosmetiker-grundforløbet, tog hun HHX i Svendborg for at have noget at falde tilbage på. Det skulle vise sig at være en god idé, for da hun under grundforløbet kom i praktik som kosmetiker, blev hun afskræmt fra at skulle fortsætte i branchen.
– Jeg stoppede på kosmetikeruddannelsen efter nogle dårlige oplevelser på min praktikplads og var lidt i et limbo nogle år, hvor jeg bl.a. rejste rundt i Asien og på New Zealand. Her mødte jeg en, som arbejdede med design og reklame.
Fie Grønning tog efter sin hjemkomst grundforløbet som grafiker, og da det fynske reklamebureau Nørgård Mikkelsen havde en konkurrence om en elevplads, sendte hun en ansøgning ind.
– Jeg ville have søgt ind som art director, hvor man bl.a. skulle sende et logo ind, men det blev bare aldrig rigtig pænt. De søgte også efter tekstforfattere. Det var faktisk ikke et fag, jeg kendte til, men da jeg trængte til en pause fra at forsøge på at designe logoer, prøvede jeg at kaste mig over tekstopgaverne. Det gik væsentlig lettere og sjovere med dem, og så valgte jeg at sende en ansøgning ind som tekstforfatter i stedet for art director.
Herefter blev Fie Grønning inviteret med på Nørgård Mikkelsens bootcamp, og tingene tog fart.
– Til bootcampen skulle vi skrive tekster til Hjem Is; hvordan ville teksten lyde, hvis du skulle sælge til en 90-årig, og hvordan ville teksten lyde, hvis du skulle sælge til en 25-årig?’
Fie Grønning løste opgaven så tilfredsstillende, at hun blev tilbudt en måneds praktikophold, og herfra gik hun endnu en gang videre og blev tilbudt en elevplads i bureauet.
– Jeg har faktisk altid kunnet lide at skrive. Jeg synes, det er sjovt at sætte mig i modtagerens sted. Kender jeg fx en fra målgruppen, hvad interesserer de sig for, hvilken type er de, hvilke triggere kunne der være?
Med sin kreative og intuitive tilgang til reklametekster blev Fie Grønning en af de ansvarlige tekstforfattere for en af bureauets faste kunder, Matas, og i tre år skrev hun tekster til den kosmetikbranche, hun oprindeligt troede, hun skulle lande i.
Alle idéer er velkomne – også de dårlige
Elevtiden som tekstforfatter er 100% mesterlære. Knapt halvdelen af tiden bruges til at idéudvikle sammen med de øvrige tekstforfattere, og for Fie Grønning var der indimellem en frygt for at komme med nogle dårlige idéer.
– Som tekstforfattere skal vi leve af vores gode idéer og være kreative på kommando. Det er et hårdt pres, og vi har altid en stram deadline fra kunderne. Men jeg lærte hurtigt, at der, når man brainstormer, er plads til alle idéer – også de dårlige. Ofte er de dårlige slet ikke så dårlige – de skal bare udvikles og tænkes videre.
Når de gode idéer er fundet, skal tekstforfatterne omsætte dem til en brugbar reklametekst, eller som de udtrykker det i branchen, så skal idéen eksekveres. Her skriver man enten på sine egne eller på nogle af de andres idéer.
Efter endt elevtid blev Fie Grønning tilbud fastansættelse som junior-tekstforfatter. Men drømmen om at være selvstændig ville ikke slippe hende, og to et halvt år senere – i marts 2019 startede Fie Grønning op som selvstændig tekstforfatter under navnet Grønning Copywriting.
– Egentlig gik jeg også og puslede lidt med en drøm om at starte op som fitnesscoach, for jeg elsker at løbe og være aktiv, men jeg måtte også være realistisk og sikre mig, at jeg kunne tjene nogle penge, og det var der trods alt større sandsynlighed for, at jeg kunne, inden for noget, som jeg rent faktisk var uddannet inden for.
I Grønning Copywriting arbejdede Fie Grønning nu som freelancer for flere reklamebureauer. Et job, hun klarede så godt, at hun allerede seks måneder senere blev headhuntet til en fastansættelse hos reklamebureauet STEP i Odense.
– De tilbød mig en stilling som kreativ chef for tekstforfatterne og content-afdelingen. Selvom det var hårdt for mig at skulle give afkald på at være selvstændig, så syntes jeg alligevel, at det med at få chancen for at arbejde med ledelse var for spændende at sige nej til. Så i dag er mit job både at sikre, at mine medarbejdere bliver dygtigere og udvikler sig, og at de har det godt, mens de gør det – samtidigt med at jeg selv skal være en god tekstforfatter – en slags spillende træner, kan man vel kalde det. Jeg sagde ja, da jeg vidste, at jeg ville komme til at lære meget af det, og fordi jeg tror på, at ting sker af en årsag. Og det her var jo en appelsin i min turban.
Fie Grønning sidder nu som bare 28-årig i stillingen som head of creative og har ansvaret for flere tekstforfattere.
At røre et andet menneske
En arbejdsdag går typisk med ledermøder, brainstormprojekter, briefinger, idé-generering og videreudvikling, oplæg og aflevering af et færdigt pitch til kunden.
– Vi skal jo primært løse et problem for et brand. Det kan fx dreje sig om deres image, eller vi skal udbrede kendskabet til dem. Vi tænker hele tiden på formålet med reklamen. Det skal give mening, og vi skal lære at argumentere for vores sag.
For Fie Grønning er det at lokke kunder med reklamer ikke noget, hun har moralske skrupler over, tværtimod.
– Har vi som virksomhed moralske skrupler, så skal vi sige nej til kunden. Men som jeg ser det, så kan reklamer give modtageren en ny vinkel at anskue verden på – hvis de er gode nok. Hvis man gør sig umage, så kan man godt røre noget hos et andet menneske med en reklame og få tankerne sat i gang hos andre.
Da Fie Grønning fik til opgave at rebrande Jensens Bøfhus, satte hun sig for, sammen med resten af det kreative team, at skrive en filosofisk tekst om tid. Netop denne tekst rørte en af modtagerne.
– Jeg modtog en mail fra Jensens Bøfhus, som have fået den af en kunde, hvor vores tekst havde sat gang i nogle refleksioner hos ham. Det er noget af det, jeg er mest stolt af.
Hej med jer! I mandags besøgte min kone og jeg jeres restaurant i Aalborg, hvor vi spiste frokost. Maden var perfekt, og personalet supersøde! Alt var bare, som det skulle være. Flot! Når jeg skriver til jer, skyldes det det lille papskilt, som stod på vores bord. Her havde I en meget fin tekst stående om tiden. Efter frokosten skulle vi med min mor til samtale på Aalborg sygehus. Hun er ramt af en uhelbredelig kræftsygdom, som på et tidspunkt vil vinde over hende. Det er så barsk at få den besked. Men vi håber på, at hun i den kommende tid kan få en behandling, som kan give os … mere tid! Mere tid sammen! Så da vi læste ordene på jeres skilt, gav det os faktisk en eller anden form for eftertanke og ro. Vi skal huske, at vi ikke lever evigt her på jorden, og at vi skal bruge vores tid rigtigt. Så jeg vil gerne sige tak for det lille skilt! Tak, fordi I minder os om, hvor vigtigt tiden er. Hvis I kan, må iI da gerne sende os et eksemplar af dette skilt. Og finder vi tid til det, må vi have min mor og hendes mand ind til jer. Så længe der stadig er tid. —— Citat: En Jensens Bøfhus-kunde
Et liv ved siden af
Man har aldrig fri, når man arbejder i reklamebranchen, lyder rygtet. Men for Fie Grønning er det vigtigt at holde fri for at kunne holde kreativiteten og inspirationen i gang.
– Hjernen har brug for ro, og jeg tror, at man bliver både gladere og dygtigere af at have et liv ved siden af jobbet. At have en omgangskreds udenfor arbejdet. Både menneskeligt og kreativt er det vigtigt at kende forskellige mennesker, der alle anskuer tingene fra andre vinkler.
Arbejdet med reklamer er oftest stillesiddende, og i fritiden er Fie Grønning derfor gerne fysisk aktiv med løb og tennis. Men det er svært for hende helt at lægge de kreative tanker og iværksættertankerne væk.
– Det er 100 ting, jeg gerne vil, og det er en udfordring at vælge. Jeg vil gerne rejse og har drømme om at have en udlejningslejlighed på Bali og meget andet. Men lige nu fokuserer jeg på jobbet, for jeg arbejder bedst, når jeg passioneret og helhjertet kan gennemføre projekter.
Helt på hylden er de mange drømme dog ikke røget. Sideløbende med lederstillingen, arbejder Fie Grønning fortsat med sine iværksættertanker, og sammen med to andre kvinder har hun startet virksomheden thisplace.dk, der sælger koordinat-plakater. Den kreative indsigt her er, at alle har et eller flere steder i verden, som betyder noget særligt. Et feriested, et barndomshjem eller det sted, hvor man blev friet til. Herfra kom idéen til at lave plakater med unikke koordinater fra disse steder, så folk kan have minderne hængende på væggen. Enten i form af en flot, grafisk koordinationsplakat eller en foto-koordinatplakat med ens eget foto – fra lige netop dét sted.
Der er fart over feltet hos Fie Grønning, og hvor hun er henne om 10 år, kan hun ikke svare endegyldigt på, men hun kender retningen.
– Jeg aner det ikke, men det er helt sikkert noget kreativt. Og noget med mennesker, for jeg er drevet af at lære noget menneskeligt. Og jeg mener lige præcis, at magien opstår, når man forener det kreative med det menneskelige. Kreativiteten giver kun mening, når det er lavet til – og for – mennesker.
Og det er ikke usandsynligt, at hun fortsat er i Faaborg, for Fie Grønning er også drevet af det, hun kalder sin faaborgensiske stolthed. Her i Faaborg er der ro og plads til kreativiteten, og herfra kan man godt eksekvere idéer, der ender som landsdækkende reklamer.