Nyt fælles initiativ skal trække turistgrupper til Faaborg
Hvad har Syd Fyenske Veteranjernbane, Faaborg Museum, Faaborg Røgeri Cafe og Øhavsmuseet til fælles?
De vil alle mægtig gerne se flere turister til deres by, og derfor har de taget sagen i egen hånd, og er gået sammen om at skabe to-dagsture til Faaborg, hvor gæster bla. kommer på tur med veteranjernbanen, bag tremmer i Arresten, ser kunst på Faaborg Museum, oplever Svanninge Bakker med Øhavsmuseets guide samt nyder frokost på røgericaféen.
Faaborg har så meget at byde på – og det har “Faaborg-banden” nu gjort nemt.
– Turister har naturligvis kunne besøge os gennem mange år, men vi har aldrig før lavet et samlet dagsprogram, hvor alt er inkl. i prisen. Det gør det meget nemmere for arrangøren hurtigt at vælge Faaborg til, da det nu kun kræver en bestilling at få en hel dags unikke oplevelser, siger Jørn
Knudsen fra Syd Fyenske Veteranjernbane.
Line Klivager fra Faaborg Røgeri Cafe supplerer: – Da turistaktørerne henvendte sig til mig, var jeg hurtig til at springe på. Vil vi se en udvikling i Faaborg, skal vi stå sammen og udvide de tilbud og den service, vi har her i byen.
– I første omgang er det håbet at tilbyde de færdigpakkede ture til landets busselskaber, som så kan sælge turene videre. Det er ligeledes håbet, at lokale overnatningssteder vil tilbyde turene via pakketilbud til deres kunder, og på den måde tror vi, at der kommer endnu flere turister til Faaborg. Byen har gennem de seneste år gjort forskellige tiltag for at udvide turistsæsonen i byen, og det er også i den kontekst, de nye ture skal ses. Vi har alle et udmærket antal besøg i juli måned, mens disse dagsture forhåbentligt kan være med til at udvide sæsonen, fortæller Sascha Desirée Kinzella fra Faaborg Museum.
Købstadsidyl og storslået natur sælger
Anne Høyby fra Øhavsmuseet ser også store perspektiver i samarbejdet:
– Det er vores håb, at vi allerede i år ser de første busgrupper, men indslag til rejsebureauer og busselskaber er noget, der skal opbygges over tid. Vi forventer derfor først at se en reel effekt over de kommende år. Det vil
være fantastisk, hvis vi ser de første 10 busser allerede i år, men naturligvis er vores ambition større end det. Oplever vi en god efterspørgsel, kan dette snildt være startskuddet til at kreere endnu flere ture, og til at tage endnu flere aktører med ind i afviklingen. Lige nu har vi dog behov
for at sikre flyvehøjde og i vores lille arrangørgruppe at få etableret erfaringer med de første to ture, slutter hun.