Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen

Steen Brynildsen Bundgård er en kunstner, der ikke kan sættes i bås. Han går præcis dén vej, hans inspiration, rastløshed og nysgerrighed fører ham hen. I april udstillede han lerskulpturer i GaleRiget, og til januar udstiller han samme sted, men har ikke lagt sig fast på, om det skal være oliemalerier eller tegninger i storformat, det vil tiden vise. Men én ting er fastlagt, publikum vil få lov at opleve performance-art, når hans billedband SBIKA, optræder i Bøjestræde.

Det første, der møder øjet, når man kører ind i gården hos Steen Brynildsen Bundgård, er en rå træskulptur. Den er lavet af drivtømmer, som han har fundet ved Svend Wiig Hansens store mænd i Esbjerg, og repræsenterer meget godt denne multifacetterede kunstner, som lod sig inspirere i nuet.

- Annonce -

– Nu går jeg lidt rundt om den og overvejer, om jeg skal skære i den med en motorsav eller overhælde den med maling, smiler Steen Brynildsen Bundgaard.

 

KLASSISK KUNSTNER UDEN BÅS
Selvom Steen mener, at han bedst beskrives som genreløs, så har han sine klare favoritter, for han er klassisk uddannet fra Det Fynske Kunstakademi, og hans kunst beror på de klassiske tegnemåder.

– Det er dét, jeg er opdraget med. Så arbejder jeg med at frigøre mig fra det, men med troværdighed på den måde, at jeg er tro mod farverne, stregerne og formatet, siger Steen Brynildsen Bundgård.

I sin frigørelse er han sig bevidst om, at originalitet er forgæves, for som kunstner stiller han sig på skuldrene af andre.

– Mine værker er et ekko af fortiden. Al kunst er afprøvet. Jeg undersøger, om man kan gå længere ned i noget, der er prøvet før, på en måde så det vækker genklang, siger Steen Brynildsen Bundgård.

De temaer, han kommer omkring i sine kunstværker, er langt således både universelle og genkendelige.

– Jeg er interesseret i menneskelige dynamikker, og det afspejler sig i mine værker, der udtrykker klassiske temaer som fx kærlighed eller ensomhed. Det handler om relationer mellem mennesker og mellem mennesker og naturen. Nogle gange udtrykker jeg mig vildt og abstrakt, andre gange er billederne figurative. Jeg tillader mig selv at gøre, som det passer mig, uden et fast ståsted, siger Steen Brynildsen Bundgård.

Egentlig leder han heller ikke efter et fast ståsted, men søger hele tiden efter ny inspiration og nye inputs, hvilket han både finder i naturen, hos andre kunstnere og i nære relationer.

– Jeg har nogle helte, som jeg ser op til, men jeg bliver inspireret af mange, og af andres kunst. Det er en måde at se verden på, og jeg er vokset op med det. Min far skrev digte, og både min mor og far var kunstinteresserede. Som barn læste jeg Bo Bedre og var meget interesseret i æstetik og design, siger Steen Brynildsen Bundgård.

Som 18-årig fik han modet og lysten til selv at gå i gang med at skabe kunst. Han flyttede til Svendborg, hvor der var flere ligesindede, og her startede et liv som kunstner med mange retninger.

– Da jeg boede i Svendborg som 20-årig, var jeg også performancekunstner. Jeg lavede ‘action painting’ til en koncert med et band, vi kaldte De Døde Heste. Jeg malede live på scenen til poesi og musik og med publikum på. Action painting var en isme, der var hot i 70’erne, siger Steen Brynildsen Bundgård.

Efter at have boet i Svendborg, kom Steen på Det Fynske Kunstakademi i Odense, hvor han lærte den klassiske tegning at kende. Senere flyttede han til Sjælland, først Københand, hvor han var med til at starte fællesatelieret M1300 i de gamle B&W-maskinhaller på Christianshavn, dernæst flyttede han til Odsherred i Vallekilde og senere Fårevejle.

I Odsherred arbejdede han en overgang som grafisk designer, hvor han lavede logoer og dekorationer til forskellige virksomheder i sit eget firma ‘DIKON’, inden han fortsatte videre ind i kunstens verden, hvor han nu favner alle formater lige fra oliemalerier til tegninger.

Han arbejder med alle slags materialer som fx kridt, blyant, grafik, limfarve, akvarel, olie og akryl, som påføres traditionelle lærreder eller mere utraditionelle materialer som kulissepapir eller limtræ.

Han tager kunsten alvorligt og arbejder struktureret og kontinuerligt i sit atelier, også på dage, hvor lysten ikke kommer af sig selv. Her hænder det nemlig oftest, at der opstår en nysgerrighed, så han kan slippe det indre barn løs og smide alle forforståelserne.

– Jeg bevæger mig i mange genrer. Fordi jeg er nysgerrig og hele tiden bliver inspireret, og kunsten må ikke blive en rutine. Jeg KAN ikke rutine, siger Steen Brynildsen Bundgård.

TEMAER OG UDTRYK I FORANDRING
I 2021 tog Steen en beslutning om at flytte tilbage til Fyn, og her er han så småt begyndt at finde sit kunstnerisk fodfæste og netværk. De nye rammer og aktuelle samfundsdebatter har også betydet, at nye temaer er begyndt at dukke op i periferien af hans værker.

– Temaet kunne være et skisma med unge mænd, der navigerer i kønsidentiteten. Jeg har klare holdninger til debatten, men er ikke dogmatisk, men jeg tænker, at de unge mænd må have det svært, siger Steen Brynildsen Bundgård.

Hans blik strejfer tegningen med titlen ‘Manden uden hovede’, som portrætterer manden, der ikke kan finde ud af det. Manden, der har ikke kontakt til sig selv.

– Jeg har med mine værker ikke et politisk ærinde, men et poetisk ærinde, for hvordan ser vi os selv som mænd – uden fordomme? siger Steen Brynildsen Bundgård.

Mens Steen havde galleri og atelier i Fårevejle i 2020, førte hans nysgerrighed til, at han begyndte at arbejde med ler, og snart var atelieret fyldt med små, menneskelige skulpturer i stentøjsler.

– Skulpturerne er gode til menneskelige udtryk. Her slipper jeg den gale mand løs, og figurerne kan have temaer som fx erotik eller ‘menneske bærer menneske’, tillid eller barn/ voksen-relation, siger Steen Brynildsen Bundgård.

Figurerne trækker han ud af en klump ler, hvor det er hænderne, der former. Han benytter nemlig sjældent redskaber, og de færdige skulpturer bliver derfor ofte lidt grove og abstrakte, men med bevægelsen eller de mellemmenneskelige relationer som udtryk.

– Det kan også være en dans eller at ‘modtage et menneske’. Det er ikke fast defineret, men en måde at opbløde det naturalistiske. Det er meget nemmere at udtrykke det figurative gennem leret, synes jeg. Maleriet er faktisk det sværeste, og jeg ved simpelthed ikke, hvorfor jeg valgte den stilart, smiler Steen Brynildsen Bundgård.

Steen har fortsat ikke sluppet tegningerne, som kan skabe udtryk som selvstændig kunstart med mere simple virkemidler, og heller ikke de svære malerier, men han bevæger sig mere og mere over i at skabe lerfigurer, og her drømmer han også om at afprøve større formater som beton- og træskulpturer.

– Jeg kan lide både det umiddelbare og det gennemtænkte, så det er lidt en rodebutik. Men jeg lærer hele tiden nyt og bliver hele tiden klogere – både på mit eget og på andres kunstsprog. Fx når jeg kaster mig ud i træskulpturer eller glasurer til lerfigurer. Så bliver jeg elev eller barn igen. Det er uendeligt, siger Steen Brynildsen Bundgård.

I april i år udstillede Steen sine små, sortglaserede skulpturer i GaleRiget, og der er booket endnu en udstillingstid igen i januar.

– Det bliver en soloudstilling. Og jeg er ikke helt landet på det endnu, men måske oliemalerier og store tegninger, men jeg ved ikke, hvor vi havner, så jeg har lidt travlt, griner Steen Brynildsen Bundgård.

Uanset, hvilket udtryk udstillingen får, så lover Steen, at gæster kan få lov at opleve en performanceoptræden i atelieret på Bøjestræde, hvor han vil optræde med bandet SBIKA.

Du kan læse mere på www.steenbundgaard.dk.