- Annonce -

Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Mads Holdgaard / Privat

I 2007 købte Anders og Gitte Kildevæld en ferielejlighed i Tyrkiet, da de havde forelsket sig hovedkulds i landets atmosfære og gæstfrihed. Nærmest ved et tilfælde blev de medejere af et dansk-tyrkisk udlejningsfirma, og i dag bor de delvist i Faaborg og delvist i Alanya, hvor de får lov at dele deres fascination af Tyrkiet med deres kunder.

Har I planer om at holde ferie i Alanya, så kan det meget velvære, at I støder på Anders og Gitte fra Faaborg, når I skal fragtes til og fra lufthavnen, leje en bil eller planlægger en udflugt ud over det sædvanlige. Anders og Gitte driver nemlig firmaet Eurodan Turizm, som siden 2012 har klædt skandinaviske turister godt på til et ophold i Alanya.

- Annonce -

AL SKEPTISISME AFFÆRDIGET
Siden deres helt unge dage, har Anders og Gitte drømt om et liv, hvor de ikke skulle bekymre sig om ligusterhækken, men blot kunne koncentrere sig om friheden, for friheden er noget af det, de vægter allerhøjest i deres tilværelse.

Efter at have tilbragt en årrække på Grønland, ville de videre ud på nye eventyr og ledte efter ét under de sydlige himmelstrøg.

– Gitte fryser altid, det fandt vi ud af på Grønland, så derfor kiggede vi efter noget i Spanien og Grækenland, men da vi besøgte Tyrkiet, faldt vi faldt for landet. Det er et meget gæstfrit land, og de er meget sociale, siger Anders Kildevæld.

De vidste hurtigt, at deres nye eventyr skulle udspille sig i Tyrkiet, og i 2007 købte de derfor en lejlighed i Alanya, som de tilbragte mere og mere tid i.

– Men vi vidste, at vi ville have en fast base i Danmark. Tyrkiet er jo ikke med i EU, og det var lidt usikkert. Derfor beholdte vi huset i Faaborg, siger Gitte Kildevæld.

Under deres ophold i Alanya tog de ofte på udflugter og lejede biler hos Eurodan, som på det tidspunkt var ejet af et dansk ægtepar. Det blev springbrættet til en ny levevej og et nyt eventyr, for Gitte, der egentlig havde fuldtidsjob i Faaborg, begyndte at hjælpe til med bogholderiet i Eurodan.

– Da den ene af de danske ejere desværre blev syg, spurgte de, om vi ville hjælpe dem med at arrangere udflugter. Så på den måde kom vi lidt ind i virksomheden fra siden, siger Anders Kildevæld.

Mens Gitte tryllede med tallene i bogholderiet og begejstrede gæsterne på lokalkontoret, så viste Anders sine sprudlende og kreative sider, når han producerede grafisk flot opstillet salgsmateriale til udlejningsvirksomheden, og efter kort tid overtog de helt virksomheden.

UDLEJNING OG OPLEVELSER
Hovederhvervet i Eurodan er udlejning af biler, og vognparken tæller i dag mere end 55 nyere biler, og hvert år fragter Anders og Gittes transferbusser mere end 24.000 turister til og fra lufthavnene i Antalya og Gazipasa.

– Vi driver det 50/50 med vores tyrkiske partner, Ismail Boz, for det er helt nødvendigt med en lokal partner. På den måde har vi det lokale kendskab og udstråler troværdighed for de skandinaviske kunder, fortæller Anders Kildevæld.

Selvom Eurodan egentlig er et biludlejningskontor, så viser parrets erfaring, at turisterne ofte bruger kontoret mere som et turistkontor, hvor de gerne vil have hjælp til alt muligt, lige fra bestilling af transfer og flybilletter til gode forslag til udflugter i lokalområdet.

– Det betyder, at vi ofte kommer ofte sent hjem fra kontoret, men vi siger jo ikke nej, når de kommer ind og spørger os til råds, siger Gitte Kildevæld.

80 procent af kunderne er turister fra Danmark, og i takt med henvendelserne om fx udflugter, er Anders og Gitte hele tiden fokuseret på at arrangere udflugter, der er specielt målrettet de danske gæster.

– Vi kører selv rundt og rekognoscerer, og så laver vi to til tre nye udflugter om året. Vi laver også én stor rundrejse om året, og den kan enten gå til det østlige eller det nordlige område. I år går turen til Nordcypern, og der er altid god efterspørgsel på den tur, fortæller Anders Kildevæld.

Anders og Gitte tager selv med som danske guider på turene. Grupperne er forholdsvis små, ikke mere end 10-15 personer, for på den måde kan de være i øjenhøjde med den enkelte.

– Vores bådture er meget eftertragtet, da vi kun sejler med skandinaviske kunder, og der er fokus på hygge og afslapning. Det vil sige: ingen høj disco-musik og skumparty. Vi fortæller også lidt om de ting, vi sejler forbi og hygger om dem, forklarer Gitte Kildevæld.

Mens Gitte hygger om gæsterne på bådeturene, så er det Anders, gæsterne møder, når det skal handle mere om fakta og historie fra lokalområdet. Han tager ofte gæster med på såkaldte bananture, hvor de sammen besøger bananplantager, som deres partner, Ismail, investerede i for år tilbage.

– Vi har fulgt projektet hele vejen igennem, og vi tænkte bare, at det må andre danskere da også synes, er spændende. På turen fortæller jeg om produktionen og viser dem pakkeriet og lageret. Vi tilbyder også vinture, og det er der ikke nogle af de andre i Alanya, der tilbyder, og de laver faktisk en god vin i Tyrkiet, siger Anders Kildevæld.

Parret arrangerer også landsbyture, hvor man kommer tæt på de lokale, og de garanterer for, at de aldrig indgår aftaler om kommissionssalg i fx tøj- og smykkebutikker på deres ture, hvor turister ellers kan føle sig bondefanget til at foretage indkøb.

ET ÅRSHJUL MED FRIHED OG UDFORDRINGER
Hvert år til påske, når turistsæsonen starter, rejser Anders og Gitte til Alanya, og her servicerer de deres gæster lige frem til uge 43, hvor det meste er slut igen.

– Der er travlt, og vi er på kontoret nærmest hele tiden, så vi er aldrig solbrændte, når vi kommer tilbage til Danmark, smiler Anders Kildevæld.

Når sæsonen slutter, rejser parret retur til Danmark og klarer opgaverne på distancen.

– Når vi kommer hjem til Danmark, er det svært at slappe af, og der går som regel en måned, inden vi er gearet ned, siger Gitte Kildevæld.

Der er over årene sket en udvikling i danskernes rejsemønstre, så der nu begynder at være lidt aktivitet udenfor sæsonen, fx hen over nytåret. Især i tiden efter corona skete der et skift, hvor antallet af charterturister voksede.

– Tidligere havde mange af vores kunder fast bolig i Alanya, men charterturisterne har nu lært os at kende. Det er en fordel for dem at bruge os, da vi har direkte transfer til deres hotel uden omveje og mange stop. Og så laver vi gode ture, og folk kommer år efter år. 50-60% af gæsterne er gengangere, så det ruller stille og roligt, siger Anders Kildevæld.

Vinteren bruger parret på at holde deres egen ferie, planlægge nye udflugter og lave et nyt program. Men de skal også konstant have en finger på pulsen, for rejsebranchen er hård, og så er Tyrkiet på nogle områder et usikkert land at drive virksomhed i.

– Både den kulturelle, politiske og økonomiske situation i Tyrkiet kan give mange udfordringer, og fra dag til dag kan tingene stoppe fuldstændigt, siger Gitte Kildevæld.

Når en stor del af året tilbringes i Alanya, er parret afskåret fra både venner og familie, men heldigvis har de fundet en løsning på begge dele.

Med deres kendskab til det for mange ukendte land, har de formået at styrke båndet mellem Danmark og Tyrkiet. Det mærker de fx på mange af deres egne venner, som i starten slet ikke turde rejse derned.

– Men nu er de ikke til at slippe af med, griner Anders Kildevæld.

Vinteren bruger de også på at videreudvikle virksomheden, og denne vinter har de tænkt over, hvordan de får fat i flere pensionister og laver mere helstøbte ture i samarbejde med deres nye samarbejdspartnere Dolphin Travel og Ans Rejser fra Herning.

– Vi har altid noget på tegnebrættet. Pensionisterne er det grå guld, og de vil gerne afsted, men de skal måske lige have en hånd eller have hjælp til sproget mm., og det er dét, vi kan tilbyde, siger Gitte Kildevæld.

Du kan læse mere på: www.alanya-eurodan.com.

KULTURFORSKELLE
Det er Anders og Gittes erfaring, at tyrkere meget ligner grønlændere, når det drejer sig om mødedisciplin. Tyrkerne lever meget i nuet, mens danskere går meget op i punktlighed, så parret kæmper dagligt med at holde deres mange ansatte til ilden, når de skal aflevere, klargøre og rengøre bilerne.

– Det er svært, når vi ikke er på kontoret, for når katten er ude … Derfor er det helt essentielt, at vi har en lokal samarbejdspartner, som har med medarbejderne at gøre, siger Anders Kildevæld.

Som gæst i et andet land forsøger Anders og Gitte at være rummelig, men de bliver også nødt til at presse lidt på med den skandinaviske kultur – for deres kunders skyld.

– Vi skal fx minde medarbejderne om, at skal de ikke køre overfor rødt, ikke tale i telefon under kørsel, huske at tanke bilen, huske at tisse af inden turen. Det er også vigtigt at huske, at der skal være plads til alle gæster i bilen, så de ikke tager en lille bil til en stor flok gæster, smiler Gitte Kildevæld.

Om sommeren har Eurodan Alanya en fast stab på 15-20 medarbejdere. Det er ofte chauffører, der kører som skolechauffører en stor del af året. For i Tyrkiet holder skolerne tre måneders sommerferie, og her kører chaufførerne gerne med turister.