På Dosseringen 5 i Faaborg er sporene stadig tydelige efter de store mængder hav- og kloakvand, der omringede og fyldte husets kælder i oktober sidste år, da området blev hårdt ramt af en historisk stormflod. De sidste affugtere er kun lige taget ud af stikkontakterne, husets underetage mangler alle gulve, og resterne af køkkenskabene står stadig opmagasineret i en lejet container efter at have “soppet” i 30-40 cm vand fra områdets kloak.
Huset tilhører Helge Hermansen, og han er ked af det.
Ikke kun fordi familiens hjem for fire måneder siden blev ødelagt af vandmasserne, og der stadig er lang vej til, at huset på Dosseringen igen bliver rammen om dagligdagen, men også fordi han ligesom flere andre er havnet i en situation, hvor manglende udbetalinger fra den offentlige katastrofeordning, risikerer at sende hans økonomi på dybt vand.
– Vi kan snart ikke mere. Sagen er jo den, at vores sager om både genhusning, skadebegrænsende foranstaltninger og genopbygning af huset for flere måneder siden blev godkendt af Topdanmark. Alt kørte glat igennem, men nu hvor pengene skal falde, så er det gået i stå. Helt i stå. Vi hører ingenting, ingen reagerer på vores henvendelser, og både vi og vores håndværkere er presset til det yderste rent økonomisk, forklarer Helge Hermansen.
Han og familien har været genhuset i en lejlighed siden oktober, og har selv lagt ud for indskud og husleje. Oven i det har Hermansen også modtaget regninger på omkring 100.000 kr. for de såkaldte skadebegrænsende foranstaltninger – pumper, affugtere, containere og lignende, der har været i brug siden de skæbnesvangre dage i oktober, alt sammen godkendt af Topdanmark. Penge har den tidligere bedemand bare ikke set skyggen af, og nu begynder truslerne om inkassovarsler at hobe sig op i postkassen.
– Alle regninger bliver jo sendt til mig personligt. Lader jeg være med at betale, bliver vi sat ud af den lejlighed vi bor i, og jeg har det da også hamrende dårligt med, at de lokale håndværkere ikke får betaling for det arbejde, de har udført, understreger en frustreret Helge Hermansen, der ikke kan overskue konsekvenserne, hvis der ikke snart kommer den lovede hjælp.
– Vores hus skal renoveres for mere end 600.000 kr., før det igen er beboeligt. Det er et tal, som Topdanmarks taksator selv er nået frem til, og selskabet har godkendt. Håndværkerne knokler på livet løs hver dag, vi kan bare ikke betale dem. Det er frygteligt, de kan jo heller ikke blive ved uden betaling, sukker han.
Johnny Madsen fra Faldsled har en tømrer- og snedkerforretning, og er en af de håndværkere, der også bliver presset af situationen.
– Vi arbejder på flere sager som Helge Hermansens, og det kniber med at få penge. Det er jo fint, at kunderne har et stykke papir fra forsikringen, der siger at pengene kommer, men jeg skal jo betale mine ansatte løn, købe materialer mv., så lige nu er det min kassekredit, der holder for, men det kan jo selvsagt ikke blive ved i flere måneder endnu, forklarer Johnny Madsen.
Men hvor bliver pengene af…?
Pressechef Søren Martin Olsen fra Topdanmark siger overfor Det Rigtige Faaborg: – Vi har et princip om, at vi ikke kommenterer på enkeltstående eller igangværende skadesager ej heller på konkrete kundeforhold. Det er også tilfældet her.
Generelt kan vi oplyse, at vi i Danmark har en offentlig katastrofeordning, som er fastsat ved lov. Det er den lov, der bestemmer, hvordan alle skader relateret til stormflod skal vurderes og opgøres, siger han.
Hos firmaet Sedgwick, der har foretaget taksering og sagsbehandling for Topdanmark, har de heller ikke lyst til at sætte mange ord på situationen.
Vi bliver henvist til afdelingschef Søren Juul Bredahl, der slet ikke ønsker at udtale sig.
– Jeg har ingen kommentarer overhovedet. Du må tale med Naturskaderådet, lyder afvisningen kort og kontant, inden samtalen slutter.
Sekretariatschef Poul Jensen fra Naturskaderådet sætter gerne lidt flere ord på sagen, men vil ikke udtale sig om den konkrete sag.
– Der burde ikke være problemer med at få pengene udbetalt. Sagsgangen er lidt anderledes end ved almindelig forsikringssager, fordi vi er en statslig myndighed, så skadelidte skal sende alle fakturaer til sit forsikringsselskab, der så sender dem videre til Statens Administration, der betaler regningerne, og det burde kunne lade sig gøre inden for de almindelige betalingsfrister, som f.eks. håndværkere opererer med, forklarer han.
Tilbage ved Helge Hermansen er der dog kun hovedrysten til overs for den forklaring.
– Jamen, jøsses altså. Vi har sendt fakturaer ind for mere end 100.000 kr. for måneder siden, og har ikke set en krone endnu. Hvordan i alverden kan en sekretariatschef i Naturskaderådet sige sådan noget vås, når jeg flere gange har været i kontakt med rådet om vores sag, og forklaret dem problemstillingen. Gang på gang bliver jeg lovet, at de vender tilbage med en løsning, men jeg venter altså stadig, slutter en modløs Helge Hermansen.